Rzeźba i nie tylko

Rzeźba i nie tylko W średniowiecznej Anglii niezwykle modnym materiałem rzeźbiarskim był alabaster, którego bogate pokłady znajdowały się w okolicach Derby-shire i Staffordshire. Liczne zachowane do dziś alabastrowe figurki i elementy architektoniczne są dla naukowców cennym źródłem informacji o Anglii wieków średnich. Alabaster to tworzywo cenione nie tylko za łatwość w obróbce, lecz także za piękną półprzezroczystą strukturę oraz podatność na malowanie złocenie. Z drugiej jednak strony jest to materiał stosunkowo miękki, a co za tym idzie mało odporny na uderzenia, zadrapania, a także niszczący wpływ warunków atmosferycznych. Niemal wszystkie zachowane średniowieczne alabastrowe figurki są poważnie uszkodzone. Artyści Dalekiego Wschodu specjalizują się w rzeźbiarstwie miniaturowym, a materiałem, jakiego najchętniej używają, jest nefryt lub kość słoniowa. Praca z nefrytem nie należy do łatwych, bowiem jest on tak twardy, że można go kształtować jedynie za pomocą materiałów ściernych. Wysiłek zostaje nagrodzony, jako że efekt jest naprawdę imponujący. W wielu miejscach na świecie jedynym dostępnym materiałem, który nadaje się do rzeźbienia, jest drewno. W porównaniu z kamieniem, drewno to tworzywo bardzo łatwe w obróbce i, jeżeli jest odpowiednio drążone (tzn. wzdłuż słojów), bardziej odporne na uderzenia w słabszych miejscach. Z drugiej strony jednak, drewno jest łatwopalne i niezwykle podatne na niesprzyjające warunki atmosferyczne, na przykład wilgoć.